Tuesday, August 11, 2009

Belajarlah dari kambing


Tipah = "Kambing?kurang ajar betul mulut!!"

Sepah = kenapa?"
Tipah
= "dia cakap aku macam kambing!!"
Sepah
="HAHAHA. kau macam kambing?"ketawa lagi
Tipah
="kau jangan tambahkan baran aku!"marah dan berpaling.
Sepah
="ok ok,apa yang kau dah buat?"
Tipah
="mana aku tau,dia tu yang tiba-tiba cakap aku macam kambing"
Sepah
="kau yang sakitkan hati dia,kerja yang dia suruh buat,kau buatla.Yang kau malas sangat kenapa?"
Tipah
="aku bukan tak nak buat,tapi tu keje bodoh,tak de masa aku nak buat semua benda tu"
Sepah
="bodoh?patutla dia cakap kau macam kambing,keje yang boleh bantu kau pun kau cakap keje bodoh,memang patut dia samakan kau macam kambing"ketawa sinis.

Kisah pendek ini sengaja dipaparkan.Sebenarnya,bukan cerita ini yang mahu saya bahaskan.Tapi,itipati kisah ini dan hubung kaitnya dengan kehidupan seharian kita.Semua arif tentang kambing. Binatang berkaki empat itu sering dikaitkan dengan perkara-perkara negatif. "Bodoh macam kambing","busuk macam kambing","hodoh macam kambing".Aduh manusia,kenalkah kalian pada kambing? Si gembala kambing juga kadang-kadang turut dipandang rendah.

Belajarlah dari kambing . Makhluk Allah yang dicipta sebagai tanda agar manusia sentiasa berfikir tentang ciptaanNya.Bukannya sentiasa mencari kelemahannya untuk disamakan dengan perkara negatif yang lahirnya dari diri manusia itu sendiri. saya hanya mahu ambil contoh dari kambing sahaja, mudah dan ringkas.Walaupun saya bukanlah seorang pengembala kambing, (hajat tidak dimakbulkan) tapi saya mahu berkongsi tentang tanda positif yang mesti kita ambil dari seekor kambing.Kalu nak tahu, TUNGGU........ saya ceritakan next post. nanti boring plak baca panjang2 iye dok.

No comments:

Post a Comment