Tuesday, August 4, 2009

Projek (1) tanaman limau kasturi


Ini adalah projek pertama saya, sebelum nie tak pernah terlibat dalam bidang pertanian nie. daripada duk saja petang2, makan tido, badan pung dah semakin besor, lebih baik ke kebun wat sesuatu yang lebih manfaat dan saya wat keputusan untuk membeli 250 benih anak limau kasturi dengan harga RM 3.00 sepokok. Memang sukar untuk memulakan projek di atas tanah yang berbatu ini ibarat ditiarap tiada keluar dan ditelentang tiada masuk. Terseliuh pinggang nak keluarkan batu setiap kali menggali lubang. Namun semangat dan kecekalan yang membuatkan saya terus berusaha. Kalu tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya iye dok.

Kini pokok-pokok limau KASTURI sudah berusia 4 bulan. Ada yang baru ditanam, Alhamdulillah pertumbuhan yang menggalakkan, semakin hari semakin besar impian yang saya hajatkan, tapi tak semua impian kita akan dimakbulkan, takut-takut nanti manusia mudah sombong, bongkak dan lupa asal usul. :)

Bagi yang baru untuk memulai sebarang projek tidak kiralah dalam apa2 bidang sekalipun, saya nasihatkan supaya memulakan projek dengan skala yang kecil dulu dengan kos yang paling minima. Sekiranya sudah berkeyakinan tinggi tentang potensinya terutamanya dalam soal pengeluaran dan pemasaran, barulah menggunakan segenap tenaga dan sumber yang ada secara OPTIMA. Sekian terima kasih


ENJOI GAMBAR LIMAU KASTURI DI BAWAH

PERTANIAN ADALAH SATU PERNIAGAAN

No comments:

Post a Comment