Sunday, January 3, 2010

MINUMAN SERAI


Minuman Serai HPA dalam bentuk uncang telah dipasarkan dalam MLM HPA. Setiap uncang mengandungi 2 gm serbuk serai kampung yang telah dirawat.

SERAI merupakan sejenis tanaman rumput yang beraroma dan mempunyai rimbunan daun yang lebat seperti lalang dan suri rumah sering menanamnya di belakang rumah berhampiran dapur. Batangnya yang berwarna putih keunguan atau kemerahan dengan daunnya tirus, melampai dan berwarna hijau muda, kesat dengan urat yang selari dituai untuk kegunaan segar sebagai perisa dalam masakan.

Abu dari daun serai yang dibakar pula boleh dijadikan ubat senggugut. Caranya ambil satu sudu besar abu serai masukkan ke dalam segelas air panas dan dikacau hingga terlarut. Kemudian biarkan airnya menjadi hening dan minum sewaktu diserang kesakitan. InsyaAllah sembuh.

Kini orang ramai mempunyai alternatif untuk mendapatkan khasiat serai apabila HPA telah mengeluarkan dalam bentuk uncang teh, ia mudah disediakan di mana-mana sahaja dan mudah dibawa. Campuran teh serai ini dengan kapur makan juga boleh menghilangkan senggugut dalam tempoh tidak sampai 5 minit.

Beberapa kaji selidik yang dijalankan mendapati sitral dari pati minyak serai boleh membunuh sel-sel kanser dan juga mengandungi anti-fungal dan tidak bertoksik serta berpotensi merawat masalah intim wanita atau “oral and vaginal candidiasis”.

Uncang serai keluaran HPA ini dihasilkan daripada proses serai jenis makan atau serai kampung ini juga sangat baik untuk mereka yang menghadapi masalah selalu kembung perut dan bertindak sebagai peluruh kahak.

Minuman serai HPA mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia dan dikeluarkan oleh kilang HPA yang bertaraf GMP di Jejawi Perlis ini dirawat dengan Inovasi Bioteknologi untuk mengekalkan keaslian rasanya yang semulajadi. Sebab itu rasa air minuman daripada uncang yang direndam dalam air panas selama beberapa minit itu enak kerana berjaya mengekalkan keaslian rasanya yang semulajadi.

Sekotak mengandungi 35 uncang. Setiap uncang mengandungi 2.00 gm serai kampung atau nama botaninya Strobilanthus Crispus.


Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 18
Sabah & Sarawak: RM 20

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 16
Sabah & Sarawak: RM 18

Nilai Mata (NM): 7

No comments:

Post a Comment